Manifesto Niteliğinde Bir İntihar Mektubu

Medyada henüz on sekiz yaşında intihar eden bir gencin arkasında bıraktığı mektup, gencin kendi ifadelerinde de geçtiği gibi “daha iyi bir dünya için” elinden geleni yapan, ama tersi ile karşılaşan bir insanın düş kırıklıklarının ürünü. Artık onu yaşama bağlayacak hiçbir şey kalmadığının, yaşama sevinci ve umutlarının tamamen tükendiğinin göstergesi.

0
18024


Doç. Dr. Güler Demir

Medyada henüz on sekiz yaşında intihar eden bir gencin arkasında bıraktığı mektup, gencin kendi ifadelerinde de geçtiği gibi “daha iyi bir dünya için” elinden geleni yapan, ama tersi ile karşılaşan bir insanın düş kırıklıklarının ürünü. Artık onu yaşama bağlayacak hiçbir şey kalmadığının, yaşama sevinci ve umutlarının tamamen tükendiğinin göstergesi. Bu mektup belki de tek başına artık sıklıkla okuduğumuz, duyduğumuz tüm diğer intihar haberlerinin arka planını sunuyor.

İntihar, TDK’nin tanımı ile “bir kimsenin toplumsal ve ruhsal nedenlerin etkisi ile kendi hayatına son vermesi” demek. Burada ruhsal nedenlerin altını çizmek kolay. Ruhsal durumu bozukmuş zaten deyip işin içinden çıkanlar da çok bu yüzden. Hatta bütün intiharlar için bu söylemi kullanmayı çıkış noktası durumuna getirenler de çok sayıda. Peki ama bir insanın ruhsal durumu durup dururken neden bozulur? Burada altı kalın çizgilerle çizilecek can alıcı yer aslında “toplumsal sorunlar” değil mi? İkisi de birbirine entegre değil mi? İçinde yaşadığı toplumsal yapı gereksinimlerine yanıt vermeyen kişinin yabancılaşmasından, ruhsal durumunun bozulmasından daha doğal ne olabilir?

“Hassas kalpli diyebileceğiniz insanlardan birisiyim” diyor. Tıpkı Goethe’nin dediği gibi dünya hassas kalpler için bir cehennem değil mi zaten? “İnsanları incitmemeye özen gösterdim”, “değerli hissetmelerini sağladım”, “çokça empati yaptım”,  “merhametli oldum”, “yemekten arta kalanları çatıya kuşların aç kalmaması için attım” vb. pek çok ifadesi, sevgi dolu bir genç olduğunu anlamak için yeterli.

Kısacık yaşamında, pek çok yetişkinin yapamadığını yapması; varoluş üzerine zihnini yorması ve içinden çıkamadığı kaosun sonucunda tüm okları acımasızca kendisine çevirmesi, onun oldukça yüksek sosyal zekasına ve kocaman yüreğine işaret ediyor. Belki de ifadeleri için de en can alıcı olanlardan biri “bir araba, bir ev veya herhangi bir şey uğruna yıllarımı, aylarımı harcamak istemiyorum” biçimindeki sözcükleri. Haksız kazanç sağlayanların o ev ve arabalardan nicelerini kısa sürede elde ettiği, emeği ile yıllarca çalışan çırpınanların yalnızca biri için bir ömrü harcadığı bir sisteme bundan daha güzel nasıl atıf yapılabilir ki? Ve yine çok anlamlı olanlardan diğeri de “biraz daha eğlenceli, daha yakışıklı, daha çalışkan mı olmam gerek. Hayat bunları istiyor. Benim bunları karşılayacak ne gücüm ne de umudum var” biçiminde olanı. Ambalajınızın ne kadar süslü, parlak olduğu ya da karşınızdakinin ne kadar işine yaradığınız, onu ne kadar eğlendirdiğiniz ölçüde benimsendiğiniz doğru değil mi?

Görünen o ki, bu gencecik zihin aslında pek çok kişinin çözemediklerini çözmüş ama anlamlandıramamış. Zaten nasıl anlamlandırılabilirler ki?

Bu mektup tarihe geçmesi gereken bir manifesto. Herkesin okuması ve herkesin kendisi ile yüzleşmesi gerekir. Tabii buna yetecek yürek ve cesaret varsa…

TEILEN
Önceki İçerikMalazgirt’ten Büyük Taarruz’a Anadolu
Sonraki İçerik540 yıllık Fatih Sultan Mehmed’in tablosu ziyarete açıldı
Doç. Dr. Güler Demir
Dr. Güler Demir, İlkokul eğitimini Elazığ, ortaokul ve lise eğitimini İstanbul’da, üniversite eğitimini ise İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü’nde tamamladı. Daha sonra İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-TV Bölümü’nde yüksek lisans yaptı. Bu süreçte Yıldız Teknik Üniversitesi Kütüphanesi’nde uzman kütüphaneci olarak görev yapmaktaydı. Daha sonra bu kurumda 7 yıl Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı olarak çalıştı. 2011 yılında “Ceza İnfaz Kurumu Kütüphaneleri ve Türkiye'de durum” başlıklı doktora tezi çalışması ile İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalında doktora eğitimini tamamladı. 2012 yılında Kastamonu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaya başladı. Hala aynı kurumda görev yapmaktadır. Hayvan sevgisi olan yazar 4 köpeği ve ailesi ile beraber yaşamaktadır. Yazarın çok kültürlü ve çeşitli dezavantajlı gruplara yönelik kütüphane hizmetleri, kütüphane kaygısı, üçüncü mekân paradigması, post modernizm, yoksulluk sorunu, sosyal ağlar vb. çeşitli konularda akademik çalışmaları bulunmaktadır. Yazarın ayrıca çeşitli uluslararası kaynak çevirileri bulunmaktadır. Çok-kültürlü topluluklara, hasta, yaşlı ve engellilere, hükümlü ve tutuklulara yönelik hizmet standartları, kütüphanelerde okuryazarlığın ve okumanın yaygınlaştırılması vb. konulardaki çevirileri Uluslararası Kütüphane Dernekleri Federasyonu (IFLA: The International Federation of Library Associations and Institutions) (https://www.ifla.org/node/8750) web ortamında uluslararası erişime açıktır: https://www.ifla.org/files/assets/library-services-to-multicultural-populations/publications/multicultural-communities-tr.pdf https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/61-tr.pdf https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/92-tr.pdf https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/125-tr.pdf Yök Akademik Profil Bilgileri: https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/view/viewAuthor.jsp