Turizmde Yeni Trendler

0
236

Ayla Tetik

Turizm ülkemizin en önemli gelir kaynaklarından biri. Pandemi öncesine kadar yıldızlı oteller dünya ülkeleri ile yarışır konfora ve doluluğa ulaşmış durumdaydı ve yatırımlar devam etmekteydi. Bu gelecek için olumlu bir gelişme. Herşey dahil konaklamadan devre tatil stiline kadar her türlü otel işletmeleri deniz, yayla, kültür ve tarih turizmi imkanları sunuyor. Bu alanda önemli bir aşama kaydedilmiş bulunuyor.

Yat turizmi için son yıllarda yapılan çalışmalar ile yeni yat limanları hizmete açıldı ve az sayıda da olsa Türk bandıralı yat ve tekneler de ulusal ve uluslar arası sularda varlık göstermeye başladı. Özellikle yeni açılan limanlara akdeniz havzasındaki yabancı bandıralı yatları çekebilmek için çalışmalar  devam ediyor. Yat turizmi; 3 tarafı deniz ile çevrili ülkemiz için önemli bir gelir kaynağı.

Bu kadar mi? Elbette hayır! Türkiye’de turizm ve konaklama seçenekleri her geçen gün artmaya devam ediyor. Otellerin yanında butik işletmeler de otel konforunda seçenekler sunuyor. Bunlardan en önemlisi butik otel ve pansiyonlar…

Gelişmekte olan ve turizme yeni yeni açılmaya başlayan bölgelerde pansiyon işletmeciliği ciddi manada pazara dahil olmuş durumda. Az sayıda oda, yarim pansiyon sistemli çalışma şekli, aile işletmeciliği konsepti, bölgeyi yansıtan dekorasyonları ile misafirlerinin beğenisini kazanan bu mikro isletmeler son yıllarda özellikle turizmin yayılmaya başladığı Ege Bölgesi’nde trend haline gelmiş bulunuyor.

Son yılların önemli başka bir trendi ise; karavan kampları…
Karavan imalatının da sektör olarak gelişmeye başlamasıyla karavan yaşamı ve beraberinde çadır turizmi birçok ailenin ve doğa severin ilgi odağı olmuş durumda. Kiralama şekli henüz çok yaygın olmasa da kendi karavanını alıp kamp işletmelerinden birine hatta birkaçına kiracı olmak şekli yaygınlaşmaya başlamış bulunuyor. Sehirden uzaklaşmak, kendi evi rahatlığında birden fazla yerde konaklamak, doğa ile baş başa olmak gibi nedenlerle başlamış olsa da zamanla yeni nedenler yaratılabilecek bir alan.

Yazlık satın almak kadar maliyeti yüksek olan bu tatil şekli; farklı yerleri gezerek kamplarda konaklama parkı kiralamak şeklinde yaygınlaşıyor. Evinizle gezmek gibi rahat ve keyifli. Ülkemizde henüz uluslar arası bilinen ve kataloglara girmiş kamplar yok. Ancak ciddi manada bu alana yatırımlar yapılmaya başlanmış durumda.

Satınalma maliyeti yüksek olduğu için, karavan kiralama alternatifinin yaygınlaştırılması önemli bir turizm konaklama ve yaşam alternatifi olacak diye düşünüyorum. Asıl yatırım yapılması gereken ve henüz niş bir yatırım alanı olan uluslar arası karavan kamping uygulaması ise, önümüzdeki yıllarda çok duyacağınız bir turizm ve yaşam alanı olacak gibi görünüyor. Bu kamplarda; parsel kiralayıp günlük, haftalık aylık ve yıllık olarak karavanınızı park edebiliyorsunuz. Doğadan ve denizden faydalanabiliyor, mobil olabildiğimiz icin daha çok yeri gezme şansına sahip oluyorsunuz. Kamplarda aynı yat limanları gibi; elektrik, su, duş, tuvalet, cafe, market, çamaşırhane, havuz gibi ihtiyaçlar karşılaşabiliyor, otele göre daha ucuz konaklamalı tatil yapma şansına da sahip olabiliyorsunuz.

Şayet motokaravan şeklinde bir karavanınız varsa otoparkı olan her yerde durabiliyor ve konaklayabiliyorsunuz. Ancak çekme karavan denilen ve bir araç tarafından çekilerek hareket eden bir karavana sahipseniz karavan kamplarını kullanmanız gerekiyor.

Her iki tür karavanda da minimal bir konfor sağlanmış durumda. Aynı bir yat gibi; duş, tuvalet, mutfak, yaşam alanı ve yatak odası gibi minimal bir konfora sahip oluyorsunuz. Elbette kiraladığımız parselde masanız ile yerleşebildiğiniz bir bahçeniz de oluyor.

Dünyayı gezmek, özgür ve doğal yaşamak gibi nedenlerle insanlar karavan tercihi yapabiliyorlar. Uluslar arası dolaşımda olan böyle bir karavan yaşamı var. İşte uluslar arası dolaşımdaki bu karavanları misafir etmek için karavan kamp uygulamalarının artması, hatta konfor ve ihtiyaç giderme alternatif yatırımlarının yapılması çok önemli.

Bu alanda devlet destegi, arazi uygunlaştırma ve tahsis etme çalışmalarının artık konuşulmaya başlaması gerekli. Özellikle alt-yapı konusunda destek verilmesi sektörün önünü açacak ve turizm alanında yatırıma teşvik sağlanmış olacaktır.

Dünya karavan yolları ve güzergahları arasına ülkemizin de dahil edilmesi önemli bir gelir kaynağı yaratılmasını sağlayacaktır. 

TEILEN
Önceki İçerikSorun varsa, mutlaka çözümü de vardır
Ayla Tetik
Ayla Tetik,1965 yılında Adana’nın Kozan ilçesinde Afife ve Bayram Ali Tetik’in 4 çocuğundan ikincisi olarak dünyaya geldi. Öğretmen bir baba, kendini çocuklarına ve eşine adamış anne ve 3 kardeşi ile mutlu bir çocukluk ve başarılı bir öğrenim hayatı oldu. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat bölümünden 1986 yılında mezun oldu. Halen yönetim ve proje danışmanlığı yapan Tetik, hukuk fakültesi mezunu bir kız çocuğu sahibidir. Üniversite yıllarında çalışma hayatına satış temsilcisi olarak başladı. Toplam 14 yıl profesyonel olarak firmalarda ve 18 yıl kurucu ortağı olduğu firmalarda perakende pazarlama ve satış müdürü, genel müdür yardımcısı ve genel müdür gibi pozisyonlarda görev yaptı. Profesyonel olarak çalıştığı firmalar; Elektromak A.Ş., Marsa Margarin Sanayi A.Ş., Özmaya Sanayi A.Ş.(Lesaffre group), Dora Akü Ltd.Şti., DB Kozmetik Ltd.Şti., Alsi Petrol Ürünleri Ltd.Şti., Güney Memba A.Ş., Metsam danışmanlık Ltd.Şti., Ağapınar Gıda Ltd.Şti. Türkiye’de perakendeciliğin başladığı ve yükselişe geçtiği dönem olan 1990 sonrasında perakende market ve mağazacılık konusunda eğitim ve pazarı geliştirmeye yönelik çalışmalar yürüttü. Satış ekibi yönetimi, dağıtım kanalları yönetimi, bayi ve satış teşkilatı yönetimi, perakende pazarlama teknikleri ve yönetimi, tedarik zinciri ve stok yönetimi, CRM uygulamaları, marketlerde mükemmel hizmet ve etkili satış teknikleri, stratejik satış ve pazarlama, değişim yönetimi, girişimcilik, iş planı, pazar araştırması ve pazarlama planı, proje döngüsü yönetimi konularında her düzeyde eğitimler aldı ve eğitimler verdi. Türkiye’de perakende pazarını geliştirmek, özellikle Anadolu illerinin self servis mağaza ve market alt yapısı standartlarını yükseltmek maksatlı organize edilen perakende organizasyonlarına destek verdi, perakende market birliklerinin değişik bölgelerde kurulmasına destek verdi. Anadolunun değişik illerinde market yeri seçimi, kurulumu ve işletimi konularında girişimcilere eğitim ve danışmanlıklar yaptı. Gaziantep Avrupa Birliği İş geliştirme Merkezi (ABİGEM) çalışanlarının kullanımı için AB danışmanı WIM HARREMS ile birlikte “Pazarlama El Kitabı”nı hazırladı. ABİGEM müşterileri için; iş kurma, iş geliştirme, stratejik iş planı ve pazarlama planı hazırlama konularında eğitim ve danışmanlık, kadın girişimcilere destek projesinde eğitim, özelleştirme sebebiyle işsiz kalan kalifiye kişilere iş edindirme amaçlı KOSGEB girişimcilik projesinde ABİGEM ve KOSGEB çalışmalarında eğitim ve danışmanlık yaptı. Kobiler, STK’lar için, AB, KOSGEB, Kalkınma Ajansları tarafından fonlanan ve kredilendirilen projeler hazırladı ve uygulanmasına rehberlik etti. 2016-2020 yılları arasında tarihi Sığacık Kalesi içindeki 4 Element Pansiyonun işletmeciliğini yaptı.